21/7/13

"20N". Miguel Allende."Cuadernu de rayes"(Ediciones Trabe).

 Estos díes tuve leyendo el llibru de Miguel Allende "Cuadernu de rayes" basao en histories personales con algún añadíu literariu que el autor fue ya publicando en su blog. Es un llibro amenu y entreteníu.Pongo equí uno de esos relatos: 20N

 L´otru día n´AGROSIERO, na cafetería del mercáu había un cartel con esta foto que dicía dalgo asina como "Joderos, conmigo podíais fumar". Dalgún ganaderu fixo bromes tamién col 20N y acordéme.
 A les tantes de la madrugada, Manolo Orviz y José Miguel prendieron toles lluces del dormitoriu C.
  - Morrió Franco.
Tábemos na parte más alta de la Residencia Santa Bárbara nún de los dormitorios corríos qu´había entós nel Orfanato Mineru d´Uviéu y, sobre too, José Miguel, pasaba les nueches cola radio pegada a la oreya nos servicios comunes que taben al fondu.
- Yera hora, dixo Solís, de tener unos díes sin clase. Depués de la noticia nun volvimos dormir más, hasta que nos llevantemos.
Entós yo estudiaba nel Alfonso II (“el masculino”) y había una profesora que nun podía ver al dictador (llueu apaecieron más) porque cuando fusilaron a Lorca dixo: "Ah! el poeta de los gitanos", y siguió comiendo. Yera “La Angelita”, una profesora piquiñina, pero enorme. Un día refiriéndose a mi, nun m´acuerdo bien a cuentu de qué, dixo pa la clase que nun s´estrañare naide si un día víamos nuna llibrería dalgún llibru míu. Díxolo de mi y de más xente (quedábamos plasmaos).Creo que nun la entendí bien entós, pero gustaríame poder agradece-y aquelles pallabres. Agora yá nun pue ser.

Los años pasaron como pasen los díes y los que siguieron fixéronnos sentir l´amenaza del fascismu vivu como aliendu na nuca y quiciás esi mieu fue´l que fixo pesar más la pallabra “reforma” que la pallabra “ruptura”, el que fai que tovía muncha xente vea a dalgunos políticos nes valles publicitaries cola camisa azul de la OJE. Fue´l que fixo que nun se pudiere xulgar el franquismu y nun toi falando de la guerra nin d´años mui p´atrás d´aquel 75. Fue´l que nos fixo olvidar que viviéramos, unos más tiempu y otros menos, nún de los países d´Europa más atrasaos por cuenta de la fusión de la relixón y l´Estáu. L´únicu país, que se sepa, qu´inhabilitó a un xuez, por tratar de facer xusticia, que nun xulgó a nin ún solu -nin ún solu- asesinu o torturador fascista.

Cambiaron muncho les coses, nun digo que non, pero depués de toos estos años, tantos años yá, salten delles veces toles bisagres d´eso que llamamos democracia y que recientemente y sin saber cómo, la xente del pueblu vieno a recordanos que nun ye real tovía. Lo peor del autoritarismu y de les actitúes autoritaries ye que queden impunes.
- ¿Morrió Franco o namás tuvimos unos díes sin clase?
Miguel Allende."Cuadernu de rayes" (Ed. Trabe, 2013)

No hay comentarios: